#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Vlna zdražování jízdného se Českem žene dále, do Prahy

19. dubna 2021
Důvodem je i zrušení superhrubé mzdy, pláčou živnostníci.

Českem se žene vlna zdražování jízdného hromadné dopravy. Už v lednu vzrostly ceny dopravy Ústecka, Moravskoslezského kraje či třeba MHD v Liberci. V létě se přidají Praha a Středočeský kraj.

Dnes totiž pražští radní schválili zdražení jednorázových jízdenek v pražské integrované dopravě, které navrhl Středočeský kraj. Od 1. srpna jízdenka MHD na 30 minut z 24 na 30 korun a 90minutová z 32 na 40 korun.

V Praze radní většinově jako důvod zdražování uvádějí to, že výnos z jízdného pokrývá náklady jen ze zhruba jedné pětiny. Kvůli pandemii klesají tržby zhruba o třetinu, současně jsou ovšem nižší také náklady. Nicméně zmíněné nízké pokrytí nákladů výnosy víceméně zůstává.

Praze i krajům finančně vzalo peníze loňské zrušení superhrubé mzdy, které znamená snížení daní všem zaměstnancům v ČR. V praxi kvůli tomuto snížení mají Praha i kraje nižší příjem z daní, takže peníze musí získávat jinde. I ve zdražení hromadné dopravy.

Problém je v tom, že zrušení superhrubé mzdy se z definice týkalo pouze zaměstnanců. Ti si tedy dražší jízdné celkem bez problému zaplatí z vyšší čisté mzdy. A ještě budou v plusu. Jedná se řádové i miliony osob. Naopak podnikatelé, živnostníci, resp. OSVČ, sta tisíce osob, zapláčou. Čelí totiž vyšším cenám jízdného, zatímco jim daň snížena jako zaměstnancům nebyla.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře