#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Škoda Auto zvažuje stažení z Číny

11. prosince 2022
Dlouhodobě jde o vysoce nepříznivý signál, že Škoda nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci. A že nedokáže vyjít vstříc preferencím stále náročnějšího čínského zákazníka. Je to však nepříznivý signál také pro celý evropský autoprůmysl, který zejména kvůli přeregulovanému prostředí nedokázal včas zachytit nové trendy, včetně elektromobility.
Krátkodobě však stažení z čínského trhu, o němž se spekuluje už přes rok, neznamená fatální ránu. Loni Škoda v Číně prodala jen 8 % svých celosvětově prodaných vozů. Prodeje se tam loni propadly oproti roku 2020 o skoro 60 %. Přesto Škoda “jede dál”. Zatím.
Střednědobě a dlouhodobě ale zaměstnanost v jejích tuzemských závodech zcela zásadně ohrožena je, a to v nemalé míře. Odchod z Číny bude moci částečně nahradit vyššími prodeji jinde v Asii, třeba v Indii, jenže když připočteme letošní fatální propad prodejů v Rusku a stažení z tamního, rovněž klíčového trhu, a právě neschopnost plně zachytit nové trendy, je toho najednou až příliš moc, aby to na tváři dominující tuzemské automobilky – a její možnosti zaměstnávat a vytvářet nová pracovní místa – střednědobě až dlouhodobě nezanechalo závažný šrám.
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře