#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Škoda Auto stojí a padá s Čínou, další kroky Pekingu ji zřejmě postaví na nohy. Nepomáhá jí ale citelný pokles českého trhu

2. května 2019

Automobilka Škoda Auto dodala letos v prvním čtvrtletí zákazníků o bezmála tři procenta méně vozů než loni ve stejnou dobu. Důvodem je zejména pokles čínské poptávky. Druhá nejsilnější ekonomika světa zápolí s vlastním zpomalením, které vyhrotila obchodní válka s USA, probíhající v uplynulém více než roce. Mladoboleslavské automobilce ale nepomohla ani situace na domácím trhu.

Česká republika totiž společně s Finskem, Švédskem a Nizozemskem patří k těm zemím EU, kde se letos v prvním čtvrtletí nejcitelněji propadal počet registrací nových osobních automobilů. Propad byl v každém z měsíců letošního prvního kvartálu v očištění o rozdílný počet pracovních dní dramaticky větší než průměrně v EU.

Letos v lednu se tyto registrace v ČR propadly meziročně o patnáct procent, zatímco na úrovni EU jen o necelá dvě procenta. V únoru unijní trh vykazoval meziročně opět o bezmála dvě procenta méně registrací, avšak český trh jich měl hned o 7,5 procenta méně. V březnu pak český trh „padal“ o více než patnáct procent, kdežto ten unijní pouze o zhruba pět procent.

Nadějí pro českou automobilku je však vývoj v poslední době. Situace v čínské ekonomice a v německém průmyslu totiž vykazuje známky stabilizace. Poměrně pozitivní jsou například i hospodářské výsledky celé skupiny Volkswagen za letošní první kvartál. Volkswagen jako celek zůstává do značné míry imunní vůči čínskému i německému zpomalení uplynulých měsíců.

Jak napovídá například vývoj čínských akciových trhů, čínská stimulační opatření – jak v oblasti fiskální, tak monetární – zabírají. Čínské akciové indexy – které lze chápat jako předstihový ukazatel – vykazují letos nejvyšší zhodnocení ze všech světových burz. Optimismus a obnovená důvěra ohledně kondice čínské ekonomiky se pak promítá právě do stabilizace tamní celkové poptávky, včetně poptávky po německém dovozu. Toto oživení by zejména ve druhé polovině letošního roku mohlo stabilizovat také situaci v tuzemském průmyslu a usnadnit automobilce Škoda Auto nástup na trajektorii růstu zisku i objemu prodaných vozů.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře