#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Ruské válčení na Ukrajině výrazně platí i čeští řidiči

29. září 2023
Česko totiž letos dováží nejvíce ruské ropy za posledních 13 let. Platí čeští řidiči vedle toho i extrémně nízké ceny pohonných hmot svých polských kolegů?

Rusko a Saúdská Arábie v posledních měsících vydělávají miliardy dolarů navíc díky tomu, že výrazně omezují svoji těžbu ropy a až minimálně do prosince ji budou dále koordinovaně škrtit, vypočítává dnes list Wall Street Journal. Úspěšná sázka navíc podle zdrojů listu může obě země namlsat a svoji těžbu pak omezí ještě vydatněji. Což by samozřejmě dále zesílilo inflační tlaky ve světě, zejména na Západě.

Na válku Rusku výrazně přispívají i čeští řidiči, neboť Česko letos dováží rekordní množství ruské ropy od roku 2010. V prvním letošním pololetí dovezlo z Ruska dlouho neviděný objem 2,34 milionu tun ropy z Ruska, říkají data ČSÚ. I to dokládá, že ve světě je o ruskou ropu stále zájem a řadě zemí, včetně Česka, činí značné obtíže ji nahradit alternativními dodávkami z jiných zemí.

Dalším důkazem nepostradatelnosti ruské ropy ve světě je fakt, že Západ Rusku nyní tiše toleruje vývoz ropy za cenu citelně vyšší, než jakou povoluje jeho vlastní sankční politika, zavedená na přelomu roku. Rusko tak nyní celkem bez problémů vyváží svoji ropu Ural za cenu výrazně na úrovní 60 dolarů za barel, kterou západní sankce na přelomu roku stanovily jako maximální možnou (viz graf níže). Kreml tak dále docela nerušeně vydělává na válku na Ukrajině.

Už nyní je zřejmě jen otázkou času, kdy cena ropy Brent pokoří 100 dolarů za barel. Čeští řidiči významně přispívají na ruskou válku na Ukrajině nejen proto, že Česko dováží nejvíce ropy z Ruska za třináct let. Nýbrž i proto, že cena pohonných hmot v Česku výrazně stoupá. A to ponejvíce právě kvůli tomu, že Moskva a Rijád snižují svoji těžbu. Jak benzín, tak nafta se v Česku prodávají průměrně za více než 40 korun za litr a řidiči se musí připravit na další růst cen, potenciálně k úrovni 45 korun za litr ještě letos.

Nelze přitom vyloučit, že čeští řidiči platí nejen ruské válčení na Ukrajině, ale že současně dotují extrémně nízké ceny svým protějškům v Polsku. Pohonné hmoty v Polsku jsou totiž dramaticky levnější než ty v Česku. Rozdíl činí v případě benzínu průměrně 8,43 Kč/l, v případě nafty průměrně 8,34 Kč/l, plyne z dat, která včera zveřejnila Evropská komise. Jedná se o průměry, resp. rozdíly průměrů, vždy za celou zemi; například v pohraničí se ceny od těch průměrných mohou i poměrně výrazně lišit. Takto široce rozevřené cenové nůžky mezi cenami pohonných hmot v Česku a v Polsku jsou zcela mimořádné a dost možná rekordní – alespoň tedy v novodobé historii obou zemí od 90. let minulého století.

Vzhledem k propojenosti obou trhů, českého a polského, je docela dobře možné, že nízké marže na pohonných hmotách v Polsku si tamní jejich dodavatelé kompenzují o to vyššími maržemi právě i v sousedním Česku.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře