#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Řidiči se po týdnech zlevňování musí připravit na zdražování benzínu i nafty

24. září 2020
Na vině je slábnoucí koruna.

Pohonné hmoty v ČR v uplynulých sedmi dnech šestý týden v řadě zlevňovaly, a to o něco pomaleji než o týden dříve. Průměrná cena benzínu Natural 95 v uplynulých sedmi dnech poklesla o dva haléře na litr a činí nyní 27,77 koruny za litr. Nafta v uplynulých sedmi dnech ubrala osm haléřů na litr a stojí 27,08 koruny. Pohonné hmoty tak v uplynulém týdnu byly nejlevnější od první poloviny července.

V příštím týdnu lze v ČR očekávat stagnaci cen pohonných hmot. Stagnace bude výsledkem protichůdného působení efektu klesající dolarové ceny ropy a současně oslabující koruny.

Koruna vůči dolaru, v němž se ropa obchoduje, oslabila v uplynulých dvou dnech poprvé od druhé půle července nad úroveň kursu 23 korun za dolar. Znehodnocování české měny tak tlumí efekt klesající dolarové ceny ropy, který je beztak omezený. Barel ropy Brent sice v uplynulém týdnu zlevnil z ceny přibližně 43,80 dolaru na zhruba 41,30, avšak po podstatnou část první poloviny září byl po pod cenovou úrovní rovných 40 dolarů.

Zřetelně převažující část zářijového zlevnění ropy je tedy už v cenách pohonných hmot v ČR zahrnuta a bez dalšího výraznějšího zlevnění ropy na světových trzích zlevňování pohonných hmot v ČR nový impuls nezíská. Koruna totiž vůči dolaru během září postupně a setrvale oslabuje, a to z úrovně vzájemného kursu pod 21,90 na nynější zmíněnou úroveň nad 23 korunami za dolar. Takového znehodnocení koruny nedává při zmíněném zářijovém vývoji cen ropy další prostor ke snížení ceny pohonných hmot v ČR.

Růst cen ropy na světových trzích, který nastal po odeznění celosvětově nejkritičtější fáze první vlny šíření koronavirové nákazy, trval od začátku května až prakticky do konce srpna. Přitom ovšem postupně zvolňoval. V září se však vyčerpal a došlo dokonce k uvedenému poklesu cen ropy.

V týdnech druhé půle srpna ještě tehdy sílící koruna „přebíjela“ efekt již jen zvolna zdražující ropy, takže pohonné hmoty zlevňovaly. V září pak zlevňují kvůli klesající dolarové ceně ropy, kterýžto efekt není s to slábnoucí koruna zatím potlačit. To se však ale právě v těchto dnech mění a „otáčí“, protože slábnutí koruny je už až příliš výrazné. Po stagnaci příštího týdne tak nelze vyloučit opětovný vzestup cen pohonných hmot v ČR.

Obchodníci s ropou zatím nesází na to, že by globálně nastala tak plošná uzavírka jednotlivých ekonomik jako na jaře. Počítají s místními či regionálními uzavírkami, které ovšem nemají potenciál stáhnout cenu ropy výrazněji dolů. Ta by tak měla i v příštích týdnech a měsících trendově zdražovat, i když jen mírně a pozvolně. Česká koruna bude sice zřejmě ještě několik týdnů pod výprodejním tlakem, ale fundamentálně má na to, aby poté opět zpevnila. Tuzemští řidiči se tedy ve zbytku roku žádného výraznějšího zdražování pohonných hmot obávat nemusejí.

Podle mezinárodního srovnání je benzín aktuálně, v září, levnější než v Česku tradičně v Polsku, ale také ve Slovinsku, Bulharsku či Rumunsku. V Maďarsku je srovnatelně drahý. Na Slovensku, v Rakousku, v Chorvatsku a také tradičně v Německu či v Itálii je dražší. Nafta je levnější než v ČR v zemích, jako je opět Polsko, Bulharsko či Rumunsko, ale také ve Slovinsku. V Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Chorvatsku či Itálii je cena nafty vyšší než v ČR.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře