#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Povánoční slevy jsou tu: kdy lze zlevnění zboží reklamovat, a kdy ne?

27. prosince 2021

Dnes začíná první období povánočních slev. Další velký nápor zákazníků pak lez čekat v týdnu od 3. ledna, kdy začnou novoroční slevy. Kamenné obchody totiž na 1. i 2. svátek vánoční musely mít ze zákona zavřeno, jestliže jejich plocha činí 200 metrů čtverečných a více. Povánoční slevy bývají často výhodnější než slevy předvánoční, například ty během akcií typu Black Friday. Značný pokles cen lze po Vánocích čekat třeba u oděvů. Prodejci se před další sezónou musí zbavovat zásob zboží, které „neudali“ během adventu.

Poskytnutí slevy, ať už jde o slevu povánoční či novoroční, není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat nebo vrátit do čtrnácti dní v případě zakoupení online. Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí. Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi. Zákazník by však neměl otálet. V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením; bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat – to, že si vadu nezpůsobil sám.

Obchodníci někdy mohou reklamaci odmítat uznat s tím, když zákazník zboží zakoupil v akci „X + 1 zdarma“. Mohou totiž argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, nikoli na darované. Pokud však oba kusy zboží od sebe nelze odlišit, jedná se o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť.

Bezdůvodné vrácení zboží e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě po zakoupení není totéž, co uplatnění zákonného práva reklamace. Bez udání důvodu lze vrátit jen některé druhy zboží, například to, které nepodléhá rychlé zkáze. Těžko lze po čtrnácti dnech vracet třeba potraviny nebo květiny.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře