#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Pohonné hmoty jsou kvůli koronaviru nejlevnější za skoro rok. Jejich zlevňování ale pomalu končí, důvodem je i slábnutí koruny

20. února 2020

Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu pokračovaly ve svém zlevňování. Benzín zlevnil o 18 haléřů na litr, nafta o 23, takže se benzín aktuálně prodává za průměrnou cenu 31,86 koruny za litr, zatímco nafta za 31,46 koruny za litr. Benzín je tak nejlevnější od loňského dubna, nafta dokonce od loňského března.

V příštím týdnu pohonné hmoty ještě zlevní, ale opět o něco slabším tempem, v rozsahu od pěti do deseti haléřů na litr. Důvodem je to, že cena ropy na světovém trhu se již před více než týdnem přestala propadat. Za poslední týden pak ropa typu Brent zdražila o zhruba 6,5 procenta. Barel Brentu zdražil během února z 53 na nynějších více než 59 dolarů.

Propad ropy ustal, neboť opadla obava trhů, že koronavirová nákaza může být letošní „černou labutí“, tedy událostí s významným celosvětovým neblahým dopadem. V tuto chvíli převládá přesvědčení, že nákaza je zejména „čínským problémem“ a jakkoli tamní ekonomiku zpomalí a zprostředkovaně tak i ekonomiky jiné, nezpůsobí závažný globální ekonomický útlum.

Nervozita trhů však neopadla úplně, o čemž svědčí třeba to, že zlato se nyní prodává za nejvyšší korunovou cenu v dějinách. Vůči dolaru je blízko sedmiletého maxima. Koruna vůči dolaru od poloviny ledna oslabila zhruba o 60 haléřů, tedy o 2,7 procenta. Oslabování koruny urychluje příchod okamžiku, kdy se zlevňování pohonných hmot v ČR zastaví. Vytváří totiž tlak na zdražování korunové ceny barelu ropy, takže tlumí dopad popsaného zlevňování ropy předchozích týdnů na cenu pohonných hmot v ČR.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře