#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Na úhradu měsíčních škod Smartwings loni Boeing vydělával každé necelé čtyři hodiny. I proto jeho akcie po Trumpově uzemnění posílily

14. března 2019

Americký prezident Donald Trump včera večer oznámil, že i Spojené státy se přidávají k většině zemí, které uzemní letadlo Boeing 737 MAX 8. Akcie Boeingu ale po jeho oznámení překvapivě posílily. Podstatná část trhu přitom mínila, že americké uzemnění letadel „uzemní“ právě také akcie věhlasného výrobce letadel. Jenže žádný volný pád ani náhodou nenastal. Navzdory mediální vřavě kvůli dvěma haváriím uvedeného typu boeingu v poměrně krátkém časovém sledu přidávají akcie výrobce letadel jen za letošní rok šestnáct procent.

Je ovšem pravda, že akcie Boeingu mají „odkud klesat“, aby si zároveň stále udržely slušnou „letovou výšku“. Velice dobré loňské hospodářské výsledky firmy je totiž vynesly na historicky rekordní cenu, které dosáhly letos 1. března. I znatelný propad z rekordní úrovně tak cenu akcií Boeingu drží i nyní, navzdory zmíněné mediální vřavě, výše, než kde byly prakticky kdykoli ve své minulosti. S akciemi Boeingu se přitom na burze obchoduje řadu desetiletí.

Zdá se tedy, že Boeing ustojí nynější problematickou situaci velmi dobře. Trh se zjevně neobává ani žalob a jednání o náhradě škody, které teď výrobce letadel čekají. Letecké společnosti, včetně české Smartwings, budou chtít zpět peníze ušlé v souvislosti s nuceným uzemněním potenciálně problémových strojů. Díky zmíněným silným hospodářským výsledkům však pro Boeing patrně nebude jejich uhrazení znamenat vážnější potíž.

Například právě Smartwings odhaduje náklady spojené s odstavením letadel na více než 100 milionů korun měsíčně. V loňském roce ale čistý zisk Boeingu poskočil o takřka čtvrtinu na v přepočtu bezmála 240 miliard korun. Každou jednu hodinu tak Boeing vydělával loni v čistém zhruba 27 milionů korun. Na potenciální úplnou náhradu měsíčních škod pro Smartwings tedy loni vydělal za každé necelé čtyři hodiny.

Trh věří, že uzemnění letadel bude jen přechodné. Navíc letecké společnosti nemají příliš na výběr. Kontrakty na letadla jsou dlouhodobé povahy, není jednoduché změnit „ze dne na den“ dodavatele. Plošné rušení objednávek boeingů leteckými přepravci je tak krajně nepravděpodobné.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře