#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Mezi nejhodnotnějšími značkami světa povážlivě ubývá těch evropských, od roku 2008 klesl jejich počet v první padesátce z 16 na 7

29. června 2020
Evropě varovně chybí technologické špičky.

V první padesátce žebříčku BrandZ™ nejhodnotnějších značek světa povážlivě klesá počet zastoupených evropských firem. Mezi lety 2008 a 2019 se jejich počet v první padesátce žebříčku propadl z šestnácti na sedm. Zítra (30. 6.) budou zveřejněny výsledky za rok 2020 a nelze očekávat, že by se pozice evropských firem zlepšila.

Odchod evropských firem ze scény přitom nelze přičítat čistě postupující globalizaci a nástupu asijských ekonomik v uplynulém desetiletí. Firmy ze Spojených států totiž svoji pozici naopak dokázaly upevnit. V roce 2008 jich v první padesátce žebříčku bylo zastoupeno 26, loni už se jednalo o 34 podniků. Evropské firmy tedy ztrácí své postavení nikoli ani tak ve prospěch těch asijských jako spíše amerických.

Varovné je pro Evropu i to, že její nejhodnotnější firmy jsou spíše ze segmentu luxusního zboží, a nikoli technologií. Luxusní značky přitom těží spíše z historického budování značky a historicky budovaného know-how, nikoli tolik z rozvíjení nových výrobních postupů, nikoli z inovování, nikoli z vynalézání či objevování, tedy z toho, co posunuje ekonomiku jako celek dále a přispívá zásadně k růstu její produktivity a bohatství v přepočtu na obyvatele.

V loňské první padesátce žebříčku byla z evropských firem zastoupena jenom jedna čistě technologická, a sice německá společnost SAP. Celkově je přitom v loňské první padesátce žebříčku celkem šestnáct ryze technologických firem.

Je ovšem pravda, že v širším smyslu se za technologické firmy dají považovat také další umísťující se evropské značky Deutsche Telekom a britská Vodafone. Zbývající čtyři evropské firmy umístivší se loni v první padesátce nejhodnotnějších firem světa ale představují francouzská jména a ikony luxusu Louis Vuitton, Chanel, Hermès a L’Oréal.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře