#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Končí šéf jedné z největších autopůjčoven světa. Vaz mu zlomila katastrofální sázka na elektrovozy

16. března 2024

Za katastrofální sázku na elektromobily padá hlava šéfa jedné z největších autopůjčoven světa, Hertzu. Stephen Scherr, bankéř s třicetiletou profesní dráhou u Goldman Sachs přes svůj zkušený věk podlehl zelené ideologii a coby novopečený šéf Hertzu nakoupil do jeho flotily desetitisíce elektrovozů.

Jenže o elektroauta není zájem, vykazují vysoké náklady amortizace a též jejich opravy jsou drahé. Hertz se proto desetitisíců vozů zase zbavuje, s obrovskou ztrátou, jež láme Scherrův vaz.

Automobilka Tesla totiž loni kvůli také právě nedostatečnému zájmu o elektroauta prudce srazila cenu svých nových vozů, čímž citelně snížila cenovou hladinu i právě elektroaut z druhé ruky. To tedy ztrátu Hertzu ještě umocňuje.

Scherr si jistě odnáší poučení: příště již ideologii, dotačně násilně živené proti vůli a na dluh daňových poplatníků již tak často předlužených zemí, zřejmě nepodlehne.

Jenže ani samotná Tesla na tom není růžově. Investory Tesly šokovala tento týden prognóza americké banky Wells Fargo. Jen letos spadly akcie Tesly o 34 %, zatímco akciový trh v USA roste o více než 7 %.

Co stojí za chabou poptávkou po elektoautech, jak těch kupovaných, tak půjčovaných?

  1. Lidé, kteří chtěli okázalou spotřebou signalizovat ctnost (rozuměj: koupí drahého auťáku ukázat ostatním, „že na to mají“, aby se dokonce i starali o životní prostředí), si už elektrovůz pořídili. Ostatní, jichž je drtivá většina, se do pořízení elektroauta neženou.
  2. Snobská složka poptávky se také vyčerpala, protože hitem večírků teď už není „EV“ a „ESG“, nýbrž „AI“. (viz také ad 7))
  3. Předlužené vlády Západu musí v čase trvaleji vyšších úrokových sazeb tlumit svoji rozhazovačnost, takže škrtají dotace na elektromobily.
  4. Ani v zemích typu Německa se nedaří uspokojivě rozvíjet potřebnou infrastrukturu, zejména dostatečně hustou síť nabíjecích stanic.
  5. Environmentální přínosy elektromobility se v rostoucí míře ukazují být přinejmenším sporné, zahrne-li si do kalkulace nejen provoz vozu, ale i jeho výroba, včetně produkce elektrobaterií.
  6. Autopůjčovny typu zmíněné Hertz v USA vyřazují ze svých flotil desetitisíce elektrovozů, neboť jejich opravy jsou příliš nákladné. Nahrazují je auty s tradičnějším pohonem.
  7. Už se příliš rozkřiklo, že kdo jezdí v elektroautě, vlastně často jezdí na uhlí, často podporuje čínskou ekonomiku, drancování přírody pro těžbu niklu v Indonésii, dětskou práci v Kongu…
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře