#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Druhý antibyrokratický balíček obsahuje řadu správných věcí

10. června 2023
Skutečný smysl ale bude mít hlavně tehdy, pokud obsažené úlevy nebude vláda kompenzovat zatížením jinde. Když zrušila EET, neměla by OSVČ zatěžovat vyššími odvody.

Druhý antibyrokratický balíček, který nyní vláda chystá, odstraňuje řadu věcí, které skutečně ekonomiku zatěžují, aniž by měly výraznější pozitivní efekt. Třeba vstupní lékařské prohlídky nebo potravinářské průkazy. Také ruší koncesionářské poplatky při průmyslovém využití televizní obrazovky; je vskutku absurdní, že má podnik platit koncesionářský poplatek, pokud na dané televizi sleduje pouze a výhradně vlastní výrobu, natočenou vlastní kamerou, třeba za účelem odstranění potenciálních chyb ve výrobním procesu.

Takže celkově lze balíček vítat.

Ovšem ne bezvýhradně. Jestliže součástí prvního antibyrokratického balíčku bylo třeba i zrušení EET, jde o naplnění programu vlády; stát ulevil podnikatelům. Jenže tím také připravil veřejné finance o deset až dvacet miliard ročně. I to je stále v pořádku. Pokud…

Pokud stát nebude ušlé daňové inkaso dohánět zase někde jinde. Zrušení EET je úlevou aktivním lidem jen tehdy, jestliže není „kompenzováno“ jinou zátěží OSVČ, živnostníka či podnikatele.

Jenže stát takto OSVČ zatížit hodlá, vždyť v rámci konsolidačního balíčku navrhuje zvýšit odvody OSVČ a zvýšit řadu daní, kterým čelí právě i OSVČ.

K čemu budou vládní balíčky, konsolidační či antibyrokratické, když v souhrnu nakonec jen jednu zátěž nahradí jinou?

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře