#Lukáš Kovanda, Ph. D.

České e-shopy měly díky koronaviru v dubnu rekordní nárůst tržeb

5. června 2020
Nákupním hitem byly dezinfekce, dětská pyžama a set-top boxy. Naopak tržby v ubytování klesly o 96 procent.

Tuzemský maloobchod vykázal v dubnu svůj nejhlubší meziroční propad minimálně od začátku tohoto tisíciletí, tedy za celé období od ledna 2001. Platí to jak pro maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu, tak pro ten, který jej zahrnuje. V případě maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu propad činí 10,6 procenta. V případě maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu propad činí 21,2 procenta. Došlo tedy k prohloubení propadu také v porovnání s letošním březnem, kdy už byl pokles rekordní.

Důvodem historických propadů je pochopitelně šíření koronavirové nákazy a opatření zaváděná v rámci boje s ním. Nouzový stav trval po převážnou část měsíců března i dubna a podstatná část obchodů musela být ze zdravotních důvodů zavřená. Zvláště markantní je meziroční propad tržeb například v případě maloobchodu s oděvy či obuví, kde činí takřka přes 81 procent. Katastrofální byla v dubnu situace v segmentu ubytování, kde tržby poklesly meziročně o 95,5 procenta. Tržby se citelně propadaly ve všech klíčových maloobchodních segmentech s výjimkou e-shopů. Dokonce i prodej potravin a také zdravotnického či drogistického zboží v kamenných obchodech zaznamenal v dubnu meziročně propad. Zatímco ještě v březnu tyto prodeje rostly. Lidé se v březnu v obchodech těchto segmentů, které zůstaly otevřené, předzásobovali z důvodu obav z šíření nákazy. Nakupovali například trvanlivé potraviny či více utráceli za zboží typu dezinfekčních prostředků. V dubnu pak už tedy byli do značné míry předzásobeni. Nejvýraznějším tempem od listopadu 2004, takřka o 47,5 procenta, stouply v dubnu tržby zmíněným online obchodům a zásilkovým službám, kam se další část spotřebitelské poptávky přesunula z důvodu obavy lidí z nákazy a kvůli uzavření citelného podílu kamenných obchodů. Za letošní rok by online obchody mohly poprvé v historii dosáhnout celkového objemu tržeb ve výši 200 miliard korun, nebo se mu citelně přiblížit. V dubnu byly hity online nakupování dezinfekce, dětská pyžama a set-top-boxy. Za tato zboží lidé v českých e-shopech utratili meziročně o 500 až 800 procent více.

Za měsíc květen je třeba počítat se zmírněním propadu a dále s postupnou stabilizací situace v tuzemském maloobchodě. Po plném otevření ekonomiky se v některých spotřebitelských segmentech dostavuje částečný kompenzační efektem, kdy lidé nakupují zboží, které nemohli pořídit kvůli zavření obchodů. Takto však budou maloobchodníkům kompenzovat jen část ušlých tržeb, neboť například v případě zboží netrvanlivé povahy, třeba obědu v restauraci, není taková kompenzace příliš možná. Za celý letošní rok se pak tržby maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu a za předpokladu, že nenastane další závažná vlna šíření nákazy, budou pohybovat meziročně kolem úrovně minus pěti procent.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře