#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Ceny pohonných hmot letí nahoru

18. března 2021
Pláčou hlavně řidiči benzínových vozů, naopak nafta je v ČR po snížení spotřební daně levnější než v Polsku, stejně drahá jako v Rumunsku.

Pohonné hmoty v ČR v uplynulém týdnu dramaticky zdražily. Benzín o 81 haléřů na cenu 30,79 koruny za litr, nafta o šedesátník na cenu 29,22 koruny za litr. Benzín je nyní nejdražší za více než jeden rok, nafta pak nejdražší za období skoro jednoho roku. Ceny pohonných hmot jsou v zásadě tam, kdy byly v době propuknutí pandemie loni v březnu.

Spíše však jen „dohánějí“ cenový růst ropy z letošního roku. Cena ropy totiž v březnu roste jen mírně. Ropa typu Brentu během tohoto měsíce zdražila pouze o 4,2 procenta. Za celý letošní rok ale podražila o více než třicet procent. Tuzemské čerpací stanice teprve v uplynulém týdnu tedy výrazněji promítly její cenový letošní cenový nárůst, takže zohlednily ještě i únorový růst cen ropy. Vývoj cen pohonných hmot se odehrává se zhruba dvou- až třítýdenním zpožděním za vývojem cen ropy. Čerpací stanice do cen pohonných hmot také započítaly přechodné oslabení koruny vůči dolaru, v němž se ropa obchoduje.

Zpoždění vývoje cen pohonných hmot za vývoje cen ropy ilustruje momentální situace, kdy sice benzín i nafta v ČR citelně zdražují, růst cen ropy na světovém trhu se ale zastavil a převládá názor, že její letošní růst narazil na svůj strop. Od začátku minulého týdnu ropa Brent zlevňuje, o necelých šest procent. Tudíž nelze očekávat, že současný citelný růst cen pohonných hmot v ČR vydrží. Už v následujícím týdnu bude patrné zpomalení cenového růstu. Benzín přidá zhruba padesát haléřů na litr, nafta pak třicet haléřů. Růst ceny motorové nafty je letos výrazně slabší než u benzínu z důvodu snížení spotřební daně z ní o jednu korunu, jež je účinné od začátku roku. Rozdíl mezi cenou benzínu a nafty je takřka 1,60 koruny na litr, což je nejvyšší rozpětí za poslední řadu let.

Ropa letos výrazně zdražovala kvůli vyhlídce růstu globální ekonomiky v důsledku pokračující vakcinace podstatné části globální populace. Také kvůli stimulačním opatřením vlád a centrálních bank, nejnověji tedy kvůli obřímu, dvoubilionovému balíku rozpočtových opatření v USA, který prezident Joe Biden podepsal minulý týden.

Podíl na cenovém vzestupu ropy má také cenová politika kartelu OPEC a jeho spojenců v čele se Saúdskou Arábií. Ta dobrovolně omezuje svoji těžbu a hodlá tak činit i nadále, alespoň ještě v dubnu. Další jednání kartelu a jeho spojenců proběhne v první polovině dubna, Rijád se tam zřejmě ocitne pod silnějším tlakem, aby kohoutky uvolnil.

Ceny pohonných hmot zdražují a v příštím týdnu zdraží nejen v ČR, ale i dalších evropských zemích. Podle mezinárodního srovnání je benzín aktuálně levnější než v Česku tradičně v Bulharsku či Rumunsku, ale také v Polsku. Ve Slovinsku je cenově srovnatelný. V Maďarsku, Rakousku, na Slovensku, v Chorvatsku a také tradičně v Německu či v Itálii je dražší. Nafta je levnější než v ČR v Bulharsku. V Rumunsku a v Polsku je její cena srovnatelná s tou v ČR, což je nebývalé a jde o výsledek zmíněného snížení spotřební daně v ČR. Poláci i Rumuni mívali dlouhodobě výrazně levnější naftu, Poláci ji nyní mají nyní dokonce nepatrně dražší, stále však víceméně srovnatelně drahou. Na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku ve Slovinsku, v Německu, Chorvatsku či Itálii je cena nafty vyšší než v ČR.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře