Pohonné hmoty zdražují, i když ropa zlevňuje
Čeští čerpadláři opět přikročili k praxi navyšování vlastních marží. Zejména v případě benzínu. Ten tak tento týden, v úterý, poprvé od konce loňského... více
Cena pohonných hmot v Česku za týden klesla o několik desítek haléřů, podobně jako o týden dříve. Nejprodávanější benzin Natural 95 zlevnil o 34 haléřů na průměrných 42,05 Kč/l. Litr nafty se prodává v průměru za 46,18 Kč/l, což je o 90 haléřů méně než minulou středu. Vyplývá to z informací společnosti CCS, která ceny sleduje.
Zlevňování bude pokračovat i v příštích sedmi dnech. Benzín zlevní zhruba o 20 haléřů na litr a nafta přibližně o 50 haléřů na litr. Cena ropy Brent v korunovém vyjádření v uplynulých zhruba dvou týdnech klesla o zhruba čtyři procenta a došlo také ke zlevnění velkoobchodně prodávaných paliv na komoditní burze v Rotterdamu. Od cen, jež se tam utvářejí, odvíjejí svoji cenotvorbu také tuzemské čerpací stanice. Například nafta na burze v Rotterdamu zlevnila v korunovém vyjádření v uplynulých zhruba dvou týdnech o bezmála patnáct procent.
Ropa zlevňuje v důsledku skutečnosti, že Čína neustupuje od své politiky nulové tolerance šíření covidové nákazy. Peking naopak své uzavírky rozšiřuje, a to i ve významných průmyslových zónách v zemi. Dochází tak k ochromení průmyslové výroby v Číně a poklesu vyhlížené poptávky po ropě a ropných produktech. Čína přitom představuje největšího dovozce ropy na světě. Cenu ropy tlačí dolů navíc i to, že zásoby ropy v USA jsou dle včerejších dat na nejvyšší úrovni od loňského července. Paliva na burze v Rotterdamu zlevňuje proto, že se uklidňuje situace v evropské energetice, a to díky poměrně teplému počasí a stále naplněným plynovým zásobníkům. Některé ropné produkty totiž slouží jako náhražka plynu. Z ropy, třeba z mazutu, lze vyrábět i elektřinu. Pokles cen plynu v EU, k němuž od konce léta dochází, tak vytváří také tlak na pokles cen paliv, zejména nafty.
K nižším cenám pohonných hmot v Česku přispívá také politika České národní banky, která už od poloviny května intervenuje za silnější korunu prostřednictvím prodeje v přepočtu stovek miliard korun svých devizových rezerv.
Pohonné hmoty v Česku jsou ovšem i přes jejich aktuální zlevnění nadále nezvykle dražší než v zemích typu Itálie, Francie nebo Chorvatska, kde ovšem bývají obvykle dražší. Vyplývá z to nejnovějších údajů Evropské komise (zde). Důvodem je to, že různé státy EU jsou různě velkorysé ve své pomoci lidem a firmám s drahými energiemi, například právě v podobě snižování DPH nebo spotřebních daní z paliv.
Čeští čerpadláři opět přikročili k praxi navyšování vlastních marží. Zejména v případě benzínu. Ten tak tento týden, v úterý, poprvé od konce loňského... více
Pohonné hmoty v Česku dál zlevňují, jejich ceny klesly čtvrtý týden v řadě. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně... více
Nastupující Fialova vláda od mezinárodních finančníků zrovna moc hezký dárek na uvítanou nedostává. Americká společnost BlackRock, největší světový správce majetku,... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.