#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Benzín v Česku zlevňuje i díky brexitu, je levnější než ve všech okolních zemích kromě Polska

17. října 2019

Ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu mírně klesly. Benzín zlevnil o sedm haléřů a prodává za 32,48 koruny za litr, nafta zlevnila o devět haléřů na 31,95 koruny za litr. V příštím týdnu se přitom řidiči v Česku dočkají dalšího zlevnění pohonných hmot, opět v rozsahu pěti až deseti haléřů na litr.

České řidiče může těšit i to, že benzín je momentálně v Česku levnější než v okolních zemích, s výjimkou Polska. V Německu, Rakousku, na Slovensku i v Maďarsku vyjde benzín řidiče v průměru dráž než v Česku. Nafta je pak dražší v Německu, Rakousku i na Slovensku, v Polsku a Maďarsku ale vyjde levněji.

Do tuzemských cen pohonných hmot se totiž s obvyklým zpožděním dvou až tří týdnů promítá zlevňování ropy na světovém trhu. K němu došlo v důsledku uklidnění situace v Saúdské Arábii, jejíž největší ropná zařízení se v polovině minulého měsíce stala terčem historicky bezpříkladných útoků. Závažnější výpadek v dodávkách ropy největšího světového exportéra nenastal, ač se jej v panice bezprostředně po útocích mnozí obávali. Rijádu se podařilo ještě do konce září dodávky zcela obnovit.

Cenu ropy kromě uklidnění blízkovýchodní situace drží dole také obava z celosvětového ekonomického útlumu. Mezinárodní měnový fond prognózuje, že globální hospodářství letos poroste nejpomaleji od světové finanční krize před deseti lety. Důvodem je hlavně nejistota způsobená obchodní válkou USA a Číny a dalšími faktory typu hrozby tvrdého brexitu. Ropu Brent udržuje pod úrovní šedesáti dolarů za barel také vysoký stav amerických zásob.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře