Kurzarbeit pro automobilky je chybou, malý živnostník také na pomoc nedosáhne
Tripartita dnes jedná o podpoře automobilek a dalších firem, které kvůli výpadku dodávek omezují výrobu. Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů... více
Zhruba 85 procent globálních dodávek hořčíku ovšem zajišťuje Čína. Ta se v současnosti potýká s obdobou energetické krize, která svírá Evropu. Rusko částečně přesměrovalo své dodávky plynu z Evropy právě do Číny právě proto, aby Číně pomohlo zmírnit její energetickou krizi. Ta ovšem i tak páchá značné škody, neboť Čína musí kvůli příliš drahé a hůře dostupné elektřině omezovat třeba právě i výrobu hořčíku.
Již řadu měsíců sužuje automobilky po celém světě zmíněný “čipový hladomor”, nyní se tedy postupně přidává také “hořčíkový hladomor”. Ten tak může protáhnout trápení automobilek o další měsíce. V Česku by tak mohl společně s “čipovým hladomorem” připravit o práci až desetitisíce lidí. A zároveň způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu než zcela nová auta – jež ovšem nebudou k mání.
Tripartita dnes jedná o podpoře automobilek a dalších firem, které kvůli výpadku dodávek omezují výrobu. Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů... více
Topná sezóna letos kvůli chladnému počasí začala na některých místech Česka nezvykle brzy, už koncem srpna. Jde jen o další... více
Tuzemská průmyslová výroba dopadla v červenci o něco lépe, než se čekalo. V očištěném vyjádření vzrostla meziročně o sedm procent. Skončilo tak... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.