#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Rozhovory organizace zemí vyvážejících ropu a jejich spojenců o rozsáhlejším snížení těžby

6. března 2020

Martin KARLÍK, moderátor
Bez dohody skončily dnešní rozhovory organizace zemí vyvážejících ropu a jejich spojenců o rozsáhlejším snížení těžby. Ceny ropy kvůli krachu jednání vykazují pokles o více než 8 %. OPEC v současnosti omezuje těžbu o 2,1 milionu barelů denně, nově se uvažovalo o dalších 1,5 milionu barelu. Mým hostem je teď hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. Hezký večer. Je pravda, že jednání skončila neúspěchem hlavně kvůli postoji Ruska?

Lukáš KOVANDA, ekonom, Czech Fund
Vskutku je to krach jednání a zodpovědné je za ni především Rusko, které nepotřebuje tolik udržovat tu cenu výše. Lépe řečeno, nepotřebuje tolik ji stabilizovat, nikoliv situaci s koronavirem, protože je odolnější vůči nižším cenám ropy, k němuž právě ta současná situace vede. Ostatní členové toho takzvaného OPEC plus, což je právě kartel OPEC plus někteří další těžaři jako Rusko, tak chtěli škrtnout část těžby další od dubna, ale Rusko bylo proti, a tak se dá očekávat závod v navyšování tržního podílu. To znamená například pro české řidiče jediné, že cena pohonných hmot může, nebojím se říci až dramaticky klesat v těch příštích měsících.

Martin KARLÍK, moderátor
Není to překvapení? Rusko přece jen většinou tlačilo na snížení těžby v důsledku čehož by se zvedla cena ropy, což je vlastně pro zemi orientovanou na export ropy a plynu stěžejní.

Lukáš KOVANDA, ekonom, Czech Fund
Rusko se obává, zdá se tedy také toho, co provádí těžaři takzvaní břidličný ve Spojených státech a Rusko se je snaží vyřadit ze hry. To znamená ono se, dá se tedy to jsou spekulace tržní, snaží jaksi tu nízkou cenu, protože ti břidliční těžaři ve Spojených státech mají vyšší náklady, když je prostě ropa příliš levná, tak se jim nevyplácí a oni musí odejít z byznysu nebo musí zastavit tu svoji těžbu, tu svoji činnost, prostě. A zdá se tedy Rusko tohoto chce docílit a může se to dovolit spíše než právě Saúdská Arábie, jejíž rozpočet je více závislí na vyšších cenách ropy než ten ruský.

Martin KARLÍK, moderátor
Producentské státy údajně nechali padnout dosavadní produkční škrty v rozsahu těch více než 2 000 000 barelů denně, kterým vyprší platnost na konci března, jak jsou v rámci OPEC a spojenců rozděleny pozice.

Lukáš KOVANDA, ekonom, Czech Fund
Pozice jsou rozdělené tak, že při neformálním lídrem toho OPECu plus je samozřejmě Saúdská Arábie, ale Rusko je velmi důležitým hráčem. Jestliže Rusko nepřistoupí, ačkoliv tedy Rusko není členem OPECu, ale je členem právě to OPECu plus, jestliže tedy Moskva nepřistoupí na tu redukci na ten škrt v té těžbě, tak vlastně se ta aliance celá hroutí jako domeček karet, což se právě dnes stalo. A pro to tedy došlo k velice citelnému poklesu cen ropy, který je vlastně nejvýraznější od roku 2008 dokonce v případě ropy Brent.

Martin KARLÍK, moderátor
Jaké dopady má šíření nákazy novým koronavirem na spotřebu pohonných hmot a produktů z ropy. Projevuje se ten koronavirus i v případě ropy?

Lukáš KOVANDA, ekonom, Czech Fund
Jednoznačně se projevuje, protože největším dovozcem ropy na světě Čína a Čína kvůli tomu, že v únoru tam byla zavřena polovina fabrik, továren na vodu, tak pochopitelně nyní vykazuje výrazně sníženou poptávku po ropě. Celosvětově se samozřejmě nyní omezuje turistický ruch, letecká přeprava, což jen ve výhledu dále vytváří tlak na další pokles cen ropy, takže ten koronavirus a ekonomické dopady jsou právě na trhu stropu vůbec jedny z nejcitelnější, když se podíváme na všechny možné trhy s různými surovinami, tak ta ropa opravdu zásadně ztrácí. V letošním roce ztratila 30 % své ceny, teď už víc než 30 %, protože jenom během dneška je to více než 10 % co ztratila. To je opravdu značný výkyv, který bude mít dalekosáhlé důsledky do příštích měsíců minimálně.

Martin KARLÍK, moderátor
A ještě stručně na závěr. Hrozí, že až jednou koronavirus odezní, pokud se tak stane tak, že potom třeba letečtí dopravci budou zdražovat, protože ti jsou tím zasaženi a tudíž létání už nebude tak levné jako doposud?

Lukáš KOVANDA, ekonom, Czech Fund
Myslím si, že v té prvotní fázi potom doufejme, že to samozřejmě nastane co nejdříve než koronavirová nákaza odezní a začne zmírňovat, tak to bude velice nepřehledné budou se sčítat škody. Budou se lízat rány, jak se říká, ti přepravci, ale to, co v tuto chvíli hrozí především je deflace. Tedy pokles cen spíše než jejich růst, ale samozřejmě pak ve výhledu, když se vrátí ekonomika do plného provozu a budou třeba kvůli tomu současnému stavu vyřazeny některé kapacity, některé firmy zbankrotují, a tak podobně, tak je možné očekávat třeba růst cen, ale v tuto chvíli myslím, že je na pořadu dne spíše deflace ceny, například centrální banky obávají, pročež snižují úrokové sazby.

Martin KARLÍK, moderátor
Říká Lukáš Kovanda, ekonom společnosti Czech Fund. Díky a na slyšenou.

Lukáš KOVANDA, ekonom, Czech Fund
Hezký večer všem. Na slyšenou.

Odvysíláno na Českém rozhlase Plus v pořadu Den v 60 minutách.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře