#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Pohonné hmoty zdražují, naftu žene vzhůru blížící se zima

28. září 2019

Ceny pohonných hmot v ČR, zvláště nafty, v posledním týdnu relativně znatelně vzrostly, zvláště pak na poměry letošního cenově „stojatého“ léta.

Reagují tak na útoky v Saúdské Arábii z předminulého týdne. Vzhledem ke stabilizaci cen ropy na světovém trhu se však nedá očekávat žádné výraznější zdražování. Rijádu se daří zprovoznit zasažená ropná zařízení dokonce ještě v předstihu před svým vlastním plánem. Zpracování ropy v areálech Abkajk a Churajs tak běží prakticky ve stejném tempu jako před útoky. Zařízení v Abkajku mohou nyní produkovat 4,9 milionu barelů ropy denně, zatímco před atakem to bylo 5,5 milionu. Churajs produkuje 1,3 milionu barelů, kdežto před útokem se jednalo o 1,5 milionu barelů. Provoz je tedy obnoven zhruba z 89 procent.

Rychlejší než očekávané zprovozňování saúdskoarabských ropných zařízení tlačí ceny ropy dolů. Pokles tlumí naděje na oteplení obchodních vztahů mezi Spojenými státy a Čínou. Americký prezident Donald Trump se v budově OSN v New Yorku nechal před novináři slyšet, že obchodní dohoda s Čínou by mohla být uzavřena „dříve, než si myslíte.“ Obchodní válka podle analýzy banky Citigroup dosud snížila růst poptávky po ropě na polovinu. A poptávka může jít ještě níž. Nejen kvůli celní válce, ale také kvůli citelnému propadu německé průmyslové výroby.

Ropa typu Brent se nyní prodává jen zhruba o dva dolary na barel dráž než před útoky na saúdskoarabská zařízení. Tehdy stál barel Brentu lehce přes 60 dolarů, nyní se cena pohybuje na úrovni 62,20 dolaru za barel.

Čeští řidiči se tedy dalšího citelnějšího zdražování pohonných hmot obávat nemusí. Benzín v ČR za poslední týden zdražil o sedm haléřů na litr na cenu 32,57, zatímco nafta šla nahoru o osmnáct haléřů nahoru, na cenu 32,04 koruny za litr. Důvodem citelnějšího zdražení nafty v porovnání s benzínem je však především blížící se zimní motoristická sezóna. Rafinérie se proto přeorientovávají na produkci takzvané zimní, nebo dokonce arktické varianty nafty, která je odolnější vůči chladnějšímu, ba přímo mrazivému počasí. Evropské normy žádají úpravu výrobní kvality zimní či arktické nafty, jež se v ČR prodává především v horských oblastech, prostřednictvím přidávání většího množství řídké petrolejové frakce, která tuhne třeba až při minus padesáti stupních Celsia. Tyto petrolejové frakce jsou letos, podobně jako loni, poměrně drahé, což se pak projevuje právě výraznějším cenovým růstem nafty, či dokonce její přechodně vyšší cenou v porovnání s benzínem, jako tomu bylo během loňské zimní motoristické sezóny.

K žádnému závratnému zdražení pohonných hmot v ČR v nadcházejících týdnech nedojde. Pohonné hmoty v Česku v příštím týdnu podraží, spíše však pod vlivem doznívání nárůstu způsobeného útoky v Saúdské Arábii a v případě nafty také z důvodu blížící se zimní sezóny. Čerpací stanice využijí dozvuku mediálně sledovaných saúdskoarabských útoků k mírnému navýšení marží, avšak cena pohonných hmot v příštích sedmi dnech výrazněji neporoste. I proto, že koruna se v září drží na sice slabé, ale stabilizované úrovni vůči dolaru. V příštích sedmi dnech je třeba počítat se zdražením benzínu do deseti haléřů na litr, nafta zdraží o dalších zhruba patnáct haléřů na litr.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře