#Lukáš Kovanda, Ph. D.

O prázdninách budou pohonné hmoty v ČR i v okolních zemích dále zlevňovat. Stále nová a nová cla totiž zatemňují výhled světové ekonomiky 

6. července 2019

Pohonné hmoty zlevňovaly v ČR i s nástupem prázdnin. Litr benzínu zlevnil v uplynulém týdnu o 12 haléřů na 33,02 koruny, zatímco cena téhož objemu nafty se snížila o devět haléřů na 33,12 koruny. Pokles cen pohonných hmot bude pokračovat i v příštím týdnu. Důvodem je stále poměrně nízká cena ropy na světových trzích a také zhruba tříprocentní červnové oslabení dolaru vůči koruně, které snižuje korunovou cenu barelu ropy.

Cenám ropy přitom poměrně překvapivě nepomohla ani dohoda kartelu OPEC a dalších klíčových ropných producentů v čele s Ruskem. Ti budou omezovat těžbu ropy i v druhé polovině roku a v prvním čtvrtletí roku 2020. Stávající limity těžby ropy prodloužili na vídeňském summitu počátkem týdne o dalších devět měsíců.

Tradiční těžařské mocnosti se omezováním produkce ropy snaží podpořit její cenovou úroveň. Země jako Saúdská Arábie nebo Rusko potřebují ke svému udržitelnému hospodaření určitou úroveň ceny ropy na světovém trhu. Pokud je příliš nízká, jejich rozpočtové schodky se prohlubují. Limity produkce ropy, které si poprvé stanovili jako přechodné řešení v roce 2016, sice tlačí cenu ropy nahoru, avšak tradiční těžaře zbavují tržního podílu na světovém trhu se strategickou surovinou. Její vyšší cena totiž zároveň pobízí k rozšiřování produkčních kapacit americké břidličné těžaře. Podíl kartelu OPEC na světové produkci ropy tak aktuálně klesl na minimum od roku 1991, když představuje jen necelou třetinu celkové těžby. Právě kvůli ztrátě tržního podílu lze ve zmíněných dalších devíti měsících omezování těžby očekávat v tomto postupu menší míru jednoty, než tomu bylo v prvním letošním pololetí. Lze očekávat, že například Rusko nebude mít nejsilnější motivaci udržovat jednotný postup.

Čeští motoristé se ale zatím nemusí obávat, že by prodloužení platnosti limitů na těžbu ropy vedlo ke znatelnějšímu prázdninovému růstu cen pohonných hmot v ČR. Mnohem spíše budou benzín i nafta dále zlevňovat. A to nejen v ČR, ale i ve vyhledávaných dovolenkových destinacích, jako je Rakousko, Itálie, Chorvatsko nebo Bulharsko. Navzdory rozhodnutí kartelu je cena ropy Brent stále o zhruba patnáct procent níže než v dubnu, kdy vystoupala na svá letošní maxima.

Cenu ropy totiž tlačí dolů obava z globálního ekonomického zpomalení a z pokračování napětí v obchodních vztazích jednotlivých klíčových ekonomických celků. Ta vede nejen ke zhoršení vyhlídek v oblasti poptávky po ropě, ale růst intenzity této obavy také zvyšuje pravděpodobnost, že americká centrální banka již koncem července sníží poprvé od roku 2008 základní úrokovou sazbu. Takové očekávání oslabuje dolar, a to i vůči koruně, což dále tlačí cenu pohonných hmot v ČR níže. Benzín i nafta tak nyní zlevňují jak z důvodu nižších cen ropy v porovnání s dubnovými maximy, tak z důvodu slabšího dolaru.

Počátkem týdne obavu z napětí v mezinárodních obchodních vztazích posílily Spojené státy, které rozšířily seznam zboží z Evropské unie, které hodlají zatížit cly v rámci sporu ohledně evropských subvencí výrobci letadel Airbus. Cla v objemu čtyř miliard dolarů ročního dovozu do USA hodlá Washington uvalit například na třešně, maso, sýr, olivy či těstoviny vyprodukované v EU. V dubnu přitom Spojené státy zveřejnily úvodní seznam položek za 21 miliard dolarů. Američanům vadí, že Airbus má získávat výhodu v konkurenčním boji díky miliardám dolarů státních subvencí. Hrozbou nových cel chtějí EU přimět k tomu, aby praxi subvencování Airbusu opustila.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře