Prodeje elektroaut v Německu se bortí
V srpnu spadly prodeje elektroaut meziročně o takřka 70 %. Jde o „propad historických dimenzí“, německá vláda ujišťuje, že Volkswagen... více
Čínské automobilky dramaticky sráží ceny svých modelů
V Číně se stupňuje cenová válka automobilek. Jednička tamního trhu, BYD, sráží ceny svých modelů až o 35 %. Například její elektro-hatchback Seagull bude k mání v přepočtu za necelých 170 000 Kč.
BYD dobývá i trh EU, navzdory loni zavedeným clům. Její prodeje v EU a v Británii narostly letos v dubnu meziročně natolik, o 169 %, že jí v první desítce největších prodejců elektroaut vzdoruje už jen Škoda Auto (viz tabulka agentury Bloomberg níže). Pokud se započítají také hybridy, evropské prodeje aut značky BYD stouply v dubnu meziročně dokonce o 359 %.
Cenová válka automobilek v Číně je tak bolehlavem i pro jejich evropské či americké rivaly. To proto, že v jejím důsledku dále klesá konkurenceschopnost západních automobilek na čínském trhu. Ala hlavně proto, že čínští výrobci mohou své slevy uplatnit také zejména na evropském trhu, kde ovšem svá auta prodávají dráže než v Číně – a nejen kvůli clům. Mohou tak dále obírat o tržní podíl domácí, evropské, případně, šířeji, západní automobilky. Ostatně letos v dubnu BYD svými prodeji elektroaut v EU a v Británii historicky vůbec poprvé překonala americkou Teslu, dlouholetou jedničku žebříčku.
V Číně automobilka BYD zlevňuje svůj zmíněný model Seagull, její nejlevnější, o dvacet procent. Celkem zlevní 22 svých modelů elektroaut a hybridů, a to do konce letošního června. Automobilka se tak snaží čelit zpomalujícímu růst prodejů, za nímž stojí širší potíže čínské ekonomiky.
Návštěvnost čínských autoprodejen vozů BYD stoupla po oznámení slev přibližně o 35 %, vyplývá z analýzy americké bankovní skupiny Citigroup.
Je pravděpodobné, že další čínské automobilky na krok BYD zareagují a své modely rovněž citelně zlevní, i kdyby kvůli tomu měly zabřednout do ztrát. Tenčící se marže čínských výrobců vytvářejí podhoubí pro další konsolidaci celého sektoru, která by jim umožnila ještě výrazněji těžit z úspor z rozsahu.
V srpnu spadly prodeje elektroaut meziročně o takřka 70 %. Jde o „propad historických dimenzí“, německá vláda ujišťuje, že Volkswagen... více
Česko by tak Číně pomáhalo obcházet nová cla EU Čínská státní automobilka SAIC postaví svoji první evropskou továrnu na výrobu... více
Přitom cla EU budou mnohem nižší než ta, jež na čínské elektroauta zavádějí USA Dnes oznámené navýšení cel EU na... více
Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.