#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Největší tabákový obchod roku

21. prosince 2018

V pořadu Den podle Petra Šimůnka odpovídal Lukáš Kovanda na otázky o tabákovém byznysu. Poslechněte si jejich rozhovor v části začínající po 18 min přiloženého záznamu.

Ve

Byznys s kouřením a tabákem má před sebou velkou fúzi. Tradiční výrobce cigaret, jako například Marlboro, firma Altria, chce vstoupit do největšího producenta elektronických cigaret, firmy Juul. Právě její výrobky, které vypadají trošku jako USB flaška, jsou absolutním hitem mezi mladými a dokonce mladistvými Američany. Odhazu…, odhaduje se, že juuluje, což je nové slovo, které je odvozené od toho jména těch elektronických cigaret, že juuluje přes 2 miliony mladých Američanů. A americký úřad pro kontrolu léčiv a potravin už na podzim bil na poplach. Varuje totiž, že se celá jedna velká generace mladých lidí může stát závislá na nikotinu. Jenom připomeňme, že při kouření těhle těch vaporizérů nebo elektronických cigaret sice nehoří tabák, ale nikotin se do těla dostává tak jako tak. Altria zaplatí za 35 % akcií Juulu nebo Juul Labs 12,5 miliardy dolarů a tím pádem ocenila 3 roky starou firmu na 35 miliard dolarů. Na telefonu je s námi Lukáš Kovanda, analytik Czech Fund, dobrý den, Lukáši.

Lukáš Kovanda
Dobrý den.

Petr Šimůnek
Co by tahle fúze nebo spíš vstup tradiční tabákové firmy Altria, což byl dřív Philip Morris, tak ho asi známe spíš, do Juul Labs znamenal pro ten tabákový svět?

Lukáš Kovanda
Je to tak trochu rezignace ze starého tabákového světa před novotami, které přicházejí a které jsou symbolizovány právě elektronickými cigaretami a v Americe zejména společností Juul, protože Altria tím v podstatě říká, že ten její tradiční byznys už nestačí a že se obává toho, že tedy pokud by nekoupila takto významný podíl v některé ze společností nových nastupujících, tak by mohla časem být ve velkém útlumu, až takřka odejít z byznysu, takže je to spíše, řekněme, defenzivní akvizice, kterou se snaží Altria udržet svůj podíl na trhu.

Petr Šimůnek
Lukáši, jenom pojďme připomenout, jak je na tom vlastně Altria hospodářsky, respektive jak jsou na tom prodeje, a jak je na tom Juul Labs, který vyrábí ty moderní elektronické cigarety?

Lukáš Kovanda
Altria je na tom, řekněme, bledě, protože když se podíváme například na vývoj cen akcií Altrie, tak to není žádná sláva. Nyní byly například sníženy cílové ceny, to znamená cena, kde bude akcie za příští rok, z 67 na 45 dolarů nebo ze 62 na 55, aktuálně ta cena je 49. Je to dáno tím, že vlastně ten tradiční cigaretový byznys je zatížen celou řadou překážek, ať už to jsou daně, ať už je to obecná atmosféra ve společnosti, která není nakloněná klasickým kouřovým cigaretám. A naopak Juul je pravým opakem, protože jak jste zmínil, tak zejména tedy mezi mladými Američany se těší obrovské popularitě od svého uvedení v roce 2015 a dostává vlastně kouření opět do módy, dokonce právě i mezi mladými lidmi, takže jsou to vlastně dvě společnosti, které se vyvíjejí trendově přesně opačně. Zatímco jedna uvadá, tak druhá nastupuje.

Petr Šimůnek
Jak říkáte, kouření cool není, ale Juul cool je, ale taky se nad ním malinko smráká, protože jak jsem říkal, tak už na podzim americký úřad pro kontrolu léčiv a potravin vydal doporučení nebo zákaz dokonce, aby některé příchutě v těchto cigaretách se nesměly prodávat, a chce víc a víc regulovat. Jak může regulace tenhle byznys ovlivnit? Může se stát Juulu to samé, co se děje normálním tabákovým firmám, a to znamená, že budou víc zdaněny a víc regulovány?

Lukáš Kovanda
Jistá regulace určitě přijde, nicméně nedomnívám se, že ta regulace bude až tak tíživá, jako je regulace v oblasti tradičního kouření. I proto, že přeci jenom existují určité výhody na straně právě těch, těch nových cigaret, byť samozřejmě se o tom vede také diskuse mezi, mezi například lékaři. Ale v těch příštích letech, zdá se tedy, bude pokračovat ten boom, který nyní započal a Altria zřejmě chce být u toho a hlavně se obává tedy, že ten její tradiční byznys bude uvadat rychleji, což v podstatě přiznal možná dost nešťastně nejvyšší šéf Altrie Howard Willard, který vlastně oznámil, že v rámci toho dealu, že to bude něco, co značí budoucnost, lépe řečeno, že ty e-cigarety jsou tou budoucností, že bude mít, že budou stále zřetelněji dominovat, a proto tedy tento obchod realizuje, ale právě tím vlastně přiznal to, že ten tradiční byznys Altrie, tradiční kouření je na ústupu a tím vyděsil investory ještě více, než zatím vylekaní byli, a proto tedy v reakci na ten obchod se akcie Altrie propadají. Oni se propadaly delší dobu, ale ta reakce bezprostřední byla také propad. A zrovna dneska oslabují asi o 2,5 %.

Petr Šimůnek
Hm. Takže otázka koupit, prodat nebo držet, je asi zbytečná, spíš prodat?

Lukáš Kovanda
V tuto chvíli se to jeví tak, že spíše tedy prodat. Ostatně je třeba Citi…, která, Citibanka, která, která právě uvedla tu svojí prognózu ohledně dalšího vývoje cen akcií Altrie, tak změnila svoje doporučení z držet na prodat a podobně snížila svůj odhad Deutsche Bank, takže v tuto chvíli opravdu je to asi ten konsensus trhu tedy právě prodávat.

Petr Šimůnek
Lukáši, kouříte elektronicky nebo normálně?

Lukáš Kovanda
Já nekouřím ani tak, ani onak.

Petr Šimůnek
Takže nekouřit a prodat. To je závěr reportáže nebo rozhovoru, kterej jsme měli na téma velkého obchodu v tabákovém průmyslu, kdy jedna tradiční firma koupila jednu inovativní. Díky pěkně.

Lukáš Kovanda
Mějte se hezky, na shledanou.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře