Jak to, že ČD Cargo výrazně propouští, přestože české dálnice jsou přecpané kamiony?
22. července 2025
Jde o důsledek drahých emisních povolenek a Green Dealu
Český nákladní železniční přepravce ČD Cargo plánuje letos propustit až 700 svých zaměstnanců, to je více než desetina jejich celkového počtu. Je poněkud zvláštní, že zatímco tuzemské dálnice jsou kamiony stále zahlcenější, nákladní železnicí přepravce se zaměstnanců zbavuje. Jedná se o paradox emisních povolenek a celého Green Dealu EU.
Vždyť jen mezi lety 2018 a 2023 stouply náklady na elektrickou trakci železnic v Česku ze dvou na 3,50 koruny za kilowatthodinu, tedy o 75 procent. Litr nafty za stejnou dobu zdražil z 25,70 na 28,40 koruny. Tedy o nějakých jedenáct procent. Silniční nákladní přeprava je tedy v porovnání s elektrifikovanou železniční přepravou dnes cenově ještě mnohem výhodnější než na sklonku minulého desetiletí.
Stěžejním důvodem je existence postupně zdražujících emisních povolenek, které navyšují cenu elektřiny, resp. nákladů na železniční elektrickou trakci. Povolenky, tedy „vlajková loď“ Green Dealu EU, tak hrají zásadní roli v tom, že podíl železniční nákladní přepravy na celkové nákladní přepravě v Česku mezi lety 2019 a 2023 klesl z bezmála 30 na jen lehce nad 15 procent.
Přitom železniční přeprava je environmentálně mnohem šetrnější než ta silniční nákladní nejen v elektrifikované, nýbrž i ve „spalovací“ variantě. Růst nákladů v oblasti elektrifikované železnice ovšem snižuje konkurenceschopnost nákladní železnice jako celku.
Ostatně právě i nekončící kolony kamionů na hlavních dálničních tazích Českem stejně jako jimi často takřka permanentně zahuštěný dálniční pravý jízdní pruh jsou projevem přesunu nákladní přepravy z kolejí na silnice. A ten je pro změnu projevem rychleji rostoucích cen elektřiny a emisních povolenek, jejichž sama existence a rostoucí cena je zase projevem Green Dealu.
Ten by i proto zasluhoval revizi a zmírnění. Už jen kvůli situaci v tuzemské nákladní přepravě. Místo toho se ovšem chystá jeho přitvrzení, nad jehož drakoničností se pozastavují i ekonomové z renomovaných pracovišť, jako je pražské CERGE nebo Oxfordský institut pro energetická studia (viz zde: https://www.newstream.cz/nazory/emisni-povolenka-za-425-tisic-predni-ekonomove-varuji-pred-likvidacnimi-cenami).