#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Hrozí Air France bankrot?

7. května 2018

Jedné z největších a nejznámějších leteckých společností na světě, francouzskému gigantu Air France hrozí krach. Společnost se potýká s opakovanými stávkami svých zaměstnanců a mateřský holding AirFrance KLM ve svém hospodaření zaznamenává čím dál větší ztráty. V pátek oznámil, že za letošní první čtvrtletí ztráta firmy vzrostla na astronomických 118 milionů eur, v přepočtu 3 miliardy korun. Pokud AirFrance nepodnikne potřebné kroky k zajištění své konkurenceschopsnosti, hrozí ji zánik. Varoval ji francouzský ministr financí Bruno Lemer. Francouzská vláda má v mateřské společnosti asi 14 % podíl, podle ministra ale ztrátovou firmu zachraňovat nehodlá. Mým hostem je hlavní ekonom společnosti Cyrus Lukáš Kovanda. Dobrý den, zdravím vás.

Lukáš KOVANDA, ekonom 
Dobrý den.

Barbora TACHECÍ, moderátorka 
Zajímá mě, proč francouzská vláda nechce firmě pomoci, když v tom má sama podíl.

Lukáš KOVANDA, ekonom 
Francouzská vláda má sama svých problémů sama víc než dost, protože je až po uši zadlužená a její dluh dosahuje takřka 100% hrubého domácího produktu. To znamená, je jeden z nejvyšších v celé Evropě, v celé Evropské unii a začíná se nebezpečně blížit k těm řeckým nebo italským úrovním, takže v rámci tohoto boje proti tomuto rostoucímu zadlužení se francouzský prezident Macron odhodlal k reformám pracovního trhu. Právě částečně také z toho důvodu, aby dluh snížil, ale toto jeho úsilí naráží na odbor právě z AirFrance.

Barbora TACHECÍ, moderátorka 
Já jsem se na to zeptala, protože Air France byla po mnoho dekád považovaná za jakousi ikonu francouzského cestování. Řekněme, že je to společnost ta úzce spjatá s Francií a její pověstí a přitažlivostí pro turisty a tak dále. Jak se to dotke, podle vás, Francie v okamžiku, kdy tahle firma zbankrotuje?

Lukáš KOVANDA, ekonom 
Já si myslím, že je nyní předčasné hovořit o bankrotu. Myslím si, že to vytáhl ministr financí jako určitou strategickou pomůcku ve vyjednávání, aby dal najevo, že mu na osudu letecké společnosti Air France zase tolik nezáleží, ale i kdyby opravdu došlo k bankrotu Air France, jakože si myslím, že k němu jednou pravdu dojde a možná už to nebude ani tak dlouho, když to nebude ještě letos, tak to bude určitě rána pro sebevědomí Francouzů, ale něco podobného, že by zkrachovali nebo odešli z bysnysu klíčové letecké společnosti v minulosti, tak to už jsme zaznamenali, ať už se jednalo o americkou Pan Am nebo o belgickou Sabenu nebo Swiss Air, takže v tomto případě by se nejednalo o nic nového, ale ta země by se s tím musela vypořádat a já se domnívám, že pod strachem u konkurence, například z asijských zemí prostě bude muset nakonec dojít k úbytku, k citelnému úbytku, těch evropských leteckých přeprav.

Barbora TACHECÍ, moderátorka 
Nepřipadá vám jako ekonomovi poněkud pikantní, že zaměstnanci Air Frace aktuálně stávkují, odbory odmítly nabídku na zvýšení platů a chtějí ještě větší zvýšení platů. To trochu vypadá, že odbory v Air France prostě chtějí rychlejší cestu do pekla, nebo jak vy si to vysvětlujete?

Lukáš KOVANDA, ekonom 
Je to tak. Je to tak všude. Je to tak i v České republice částečně, kde také odbory velmi neuváženě a dlouhodobě a absolutně iracionálně tlačí na růst mezd.

Barbora TACHECÍ, moderátorka 
Já vím, ale tady nejsou letecké společnosti takhle před krachem.

Lukáš KOVANDA, ekonom 
Takhle ne, nicméně to uvažování odborářské je všude stejné. Oni si stále myslí, že společnost má kde brát, ať už se jedná o Škodovku, kde tedy zatím má brát nebo o Air France, kde už příliš kde brát není. Opravdu se tedy může stát to, že nakonec to dojde ke krachu, jakkoli si myslím, že nyní je takové uvažování předčasné. Nakonec se domnívám, že se kompromisní řešení zatím tedy nalezne a že Air France ještě najde peníze, ovšem dlouhodobě je to samozřejmě je to zadlužená firma, byť vloni byla v provozním zisku, ale jednorázová ztráta ji zase uvrhla do ztráty, tudíž bude mít velmi těžké živobytí a myslím si, že to je iracionální od těch odborů, neboť tedy vedení nabízelo celkem rozumnou alternativu k tomu návrhu a dvouprocentní nárůst mezd, ale během 4 let, nicméně odbory chtějí 5% nárůst těch mezd.

Barbora TACHECÍ, moderátorka 
Jasně, tedy chtějí více hned. Lukáš Kovanda, ekonom společnosti Cyrrus byl hostem Českého rozhlasu PLUS. Díky za to.

Lukáš KOVANDA, ekonom 
Hezký den. Na shledanou.

Odvysíláno na Českém rozhlase Plus v pořadu Den podle Barbory Tachecí.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře