#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Dosluhující vládní koalice má návrh rozpočtu na rok 2026 normálně předložit i nové sněmovně, vždyť ji za to platíme.

16. října 2025

Když se její poslanci opakovaně pokoušeli sesadit Babišovu vládu z let 2017 až 2021, také neměli většinu

Babišova vláda čelila v letech 2017 až 2021 celkem třem pokusům o vyslovení nedůvěry. V listopadu 2018, v červnu 2019 a v červnu 2021. Pokusy iniciovala tehdejší opozice, tedy zhusta strany nynější vlády.

Pokud by tyto strany přistupovaly k předkládání návrhu rozpočtu na rok 2026 stejně jako ke zmíněným pokusům o vyslovení nedůvěry, musely by předložit návrh rozpočtu i nové sněmovně. Protože i když jej tato sněmovna nejspíše odmítne, při zmíněných někdejších pokusech o vyslovení nedůvěry přece také neměly zajištěnou většinu sněmovny. Přesto se o vyslovení nedůvěry pokusily. To je zkrátka normální politická práce, za niž si všichni politiky platíme ze svých daní.

Nyní zase je jejich normální náplní práce normálně předložit návrh rozpočtu na příští rok i nové sněmovně. Za to politiky prostě platíme.

Důvod, proč dosluhující vláda odmítá předložit návrh rozpočtu na rok 2026 nové sněmovně, je ve skutečnosti následující. Chybí v něm desítky miliard korun na připravené dopravní stavby. To ale dosluhující vláda oficiálně přiznala až po volbách, tedy poté, co návrh rozpočtu krátce před volbami předložila ještě staré sněmovně.

Pokud by měl rozpočet tyto desítky miliard zahrnout, bude dosluhující vládě vážně hrozit, že poruší zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Chce tudíž tento pořádně horký brambor přehodit na vládu novou, a ještě ji případně hned nařknout z rozpočtové neodpovědnosti, pokud ta výdaje na dané dopravní stavby plně zahrne, za cenu navýšení plánovaného schodku rozpočtu.

Jenže co když se nepodaří novou vládu sestavit ani do konce roku?

Není pak alespoň morální a státotvornou povinností dosluhující vlády rozpočet předložit, a pokusit se tak zabránit provizoriu, i když bude vědět, že šance na schválení novou sněmovnou je titěrná? Titěrná byla ale přece také šance na to, že se někdejší opozici podaří ve zmíněných pokusech z let 2018, 2019 a 2021 vyslovit nedůvěru Babišově vládě. Přesto se o to pokusila. Opakovaně.

Navíc, pokud by nyní nová sněmovna návrh rozpočtu na rok 2026 odmítla, přešla by zodpovědnost za provizorium již na ni, resp. hlavně tedy na tu část politické reprezentace, jež ve volbách uspěla natolik, že se má podílet na vládnutí v nadcházejících čtyřech letech. Dosluhující vláda by se zodpovědnosti za provizorium zcela zbavila.

Dosluhující vláda se prostě může chytnout do vlastní pasti; může být donucena okolnostmi a ubíhajícím časem, aby návrh rozpočtu nakonec stejně předložila.

Čas teď rozhodně nemusí hrát v její prospěch, to spíše někoho jiného…

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře