#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Česko má v rámci EU nejrychlejší internet ve vlaku

10. srpna 2025
Internet ve vlacích není jen o komfortu, je i o růstu ekonomiky
  • https://www.politico.eu/article/why-internet-in-trains-cant-get-on-track/
  • https://www.itu.int/dms_pub/itu-d/opb/pref/D-PREF-ECON.MOD-2025-PDF-E.pdf?
Stačí přesednout z domácí židle do kupé vlaku a rázem se ocitáme v digitálním středověku.
Nejnovější měření platformy Speedtest ukazuje, že rychlost internetu ve vlacích napříč Evropou je žalostně nízká. Česko sice obsadilo druhé místo, hned za Švýcarskem, s mediánem 23,4 Mb/s. Na papíře to nevypadá špatně, v praxi však připojení často kolísá natolik, že není možné stabilně uskutečnit ani videohovor. V některých úsecích je Wi-Fi zcela mimo provoz. Stačí tunel nebo zalesněný úsek a cestující je offline.
České dráhy se rozhodly situaci změnit, a to rovnou ve spolupráci s Elonem Muskem. Už měsíc jezdí po českých kolejích první vlaky s nainstalovaným satelitním internetem Starlink od jeho společnosti SpaceX. InterPantery s anténou Starlink obsluhují trasy mezi Brnem, Prahou, Českou Třebovou a Olomoucí. Od začátku srpna se pokrytí rozšířilo i na další tratě. Odezvy jsou pozitivní. Testování potrvá do poloviny září, poté dopravce vyhodnotí, zda se investice do technologie vyplatí. Nejde přitom jen o komfort cestujících, ale také o ekonomický přínos.
Podle dat Mezinárodní telekomunikační unie (ITU) má rozšíření rychlého internetu přímý dopad na ekonomiku. Zvýší-li se podíl domácností s pevným připojením o deset procent, HDP na obyvatele vzroste v průměru o 1,59 procenta. V bohatších evropských zemích, jako je Česko, je tento efekt ještě výraznější – až 3,09 procenta. Údaje se týkají hlavně domácího internetu, ale princip platí obecně. Kvalitní připojení zvyšuje produktivitu, ať už doma, v práci, nebo ve vlaku.
České dráhy loni přepravily přes 168 milionů cestujících. Každý den sedí ve vlacích statisíce lidí – studentů, manažerů, pracovníků. Pokud budou připojení, budou moci pracovat, komunikovat a tvořit. Tisíce hodin denně se tak mohou proměnit z pasivního cestování v aktivní výkon.
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře