#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Češi v teplém červnu vzali útokem prodejny s oděvy a díky uklidnění kauzy s odstavenými boeingy i cestovní kanceláře. Maloobchodní tržby překonaly očekávání 

8. srpna 2019

Po včerejším zklamání, které přinesla čísla za červnový český průmysl, vlévá trochu optimismu do žil alespoň červnový maloobchod. Ale pouze ten, který nezahrnuje motoristický segment.  Maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu totiž citelně překonal očekávání analytiků. Ti ve střední hodnotě svých odhadů počítali s meziročním růstem maloobchodních tržeb ve výši 3,7 procenta, ve skutečnosti růst činil 4,6 procenta.

Naopak maloobchod zahrnující motoristický segment zklamal. Což ostatně koresponduje se zmíněnými včera zveřejněnými čísly za průmysl, jejž stáhl nečekaně hluboce dolů v prvé řadě právě automobilový sektor. Trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal s meziročním růstem tržeb v maloobchodu zahrnujícím motoristický segment o 1,3 procenta, ve skutečnosti růst činí pouze 0,2 procenta.

Lepší než očekávaný výsledek červnového maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu plyne částečně z efektu poměrně nízké srovnávací základny loňského června. Silný nárůst tržeb zaznamenal v červnu segment oděvů a obuvi. To souvisí s tím, že červen byl letos teplotně nadprůměrný, takže lidé tím dychtivěji doplňovali svůj letní šatník, zvláště pak po teplotně chladnějším květnu, který naopak od nákupů letních oděvů a obuvi spíše odrazoval (daný segment se letos v květnu dokonce meziročně mírně propadal).

V červnu byl také patrný růst dynamiky tržeb v oblasti rekreace, zejména pak v porovnání s měsíci dubnem a květnem. Během dubna a května totiž lidé vyčkávali, jak se cestovní kanceláře „popasují“ o dopadem odstavených boeingů typu 737 MAX. Když spotřebitelé seznali, že to cestovní kanceláře víceméně „zvládly“, v červnu kompenzujícím způsobem navýšili své výdaje za zájezdy a rekreaci. Tomuto navýšení pomohlo i to, že část last minute zájezdů kvůli odstavení boeingů zdražila.

Díky růstu mezd však stoupá zájem Čechů o rekreaci obecně. Rekordní sezónu například letos vyhlížejí také třeba v kempech.

Navzdory mdlému výkonu automobilového segmentu, jenž bude z důvodu nasycení trhu příznačný i pro další letošní měsíce, vykáže za celý rok maloobchod solidní výkon. Zejména pak ovšem ten bez zahrnutí motoristického segmentu.

Maloobchodní tržby bez zahrnutí tohoto segmentu vykážou za celý letošek růst ve výši 4,5 procenta. Klíčovým zdrojem tohoto růstu je pochopitelně nadále rekordně nízká míra nezaměstnanosti a související znatelný růst reálných mezd. Při jisté ztrátě dynamiky v oblasti investic tak soukromá spotřeba bude letos tahounem české ekonomiky.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře