#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Češi v listopadu navýšili své útraty méně, než se čekalo. Utrácí ovšem stále solidně, jejich nákupní apetýt zeslábne letos, i kvůli obavě z propouštění

13. ledna 2020

Češi stále nakupují docela s gustem, od oblečení přes mobily až po elektroniku. Jejich útraty táhnou ekonomiku, jisté ochlazení však již přichází. Růst maloobchodních tržeb v listopadu 2019 opět úplně nenaplnil očekávání analytiků, byť za střední hodnotou jejich odhadu meziročního růstu ve výši tří procent zaostal jen nepatrně.

Maloobchodní tržby v Česku v listopadu zaostaly za očekáváním, byť mírně, jako tomu bylo v říjnu. Bez zahrnutí motoristického segmentu rostly meziročním tempem 2,9 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal právě se vzestupem o rovná tři procenta. Slabší růst částečně vysvětluje poměrně vysoká srovnávací základna předloňského listopadu. Svoji roli sehrály i objektivní faktory. Například meziroční pokles cen pohonných hmot, způsobený levnější ropou na světových trzích, vedl v listopadu k meziročnímu poklesu objemu jejich maloobchodního prodeje. Pohonné hmoty byly loni během listopadu u českých čerpacích stanic meziročně o jednu až dvě koruny levnější.

Maloobchodní tržby však celkově stále vykazují solidní úroveň a prokazují, že spotřeba domácností loni byla klíčovým tahounem celé ekonomiky. Růst maloobchodu je poháněn vzestupem reálných mezd, tedy kupní síly obyvatelstva, která loni vzrostla dle předpokladu o více než čtyři procenta.

Spotřebitelé mají stále docela dobrou náladu, což plyne z konjunkturálních šetření ČSÚ, byť jsou si v jisté a rostoucí míře vědomi možných rizik a v určité míře sílí jejich obava z vývoje vlastní finanční situace, zejména pod tlakem zpráv z médií o snižování počtu pracovníků v jistých segmentech průmyslové výroby. Mezi prosincem a listopadem 2019 se navíc nálada spotřebitelů zlepšila nejvýrazněji za uplynulých více než pět let, což by se mělo projevit svěžím růstem maloobchodu za měsíc prosinec.

Dokud ale trh práce nezačne vykazovat znatelnější známky slábnutí, spotřebitelský optimismus Čechů zůstane na poměrně vysoké úrovni. Ke snížení dynamiky maloobchodu dojde příští rok, kvůli slabšímu růstu mezd a kvůli růstu míry nezaměstnanosti, byť mírnému. Za celý rok 2019 porostou tržby v maloobchodě bez zahrnutí motoristického segmentu o 5,1 procenta, v příštím roce růst zpomalí na úroveň tři procent

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře