#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Boeing skončil loni poprvé za takřka čtvrtstoletí ve ztrátě. Leteckým přepravcům kromě jeho problémových letadel ztrpčuje život i koronavirus

29. ledna 2020

Letečtí přepravci před sebou mají další náročný rok. Hned v jeho úvodu na ně neblaze doléhá šíření koronavirové nákazy. Navíc mnohé z nich stále svírá nejistota, kdy se se vrátí do vzduchu problémové stroje Boeing 737 Max, uzemněné od loňského března.

Boeing dnes uvedl, že uzemnění „Maxů“ by jej mělo celkově vyjít na 18,6 miliardy dolarů, neboli zhruba 426 miliard korun. Na úhradu škod leteckým přepravcům by z této částky celkově mělo z jeho účtů odejít zhruba 190 miliard korun. Za loňský rok končí kvůli odstávce letadel poprvé od roku 1997 ve ztrátě.

Sedm uzemněných strojů patří také do flotily tuzemského leteckého přepravce Smartwings. Ten své náklady spojené s odstavením letadel odhaduje za loňský rok na 1,5 miliardy korun. Celkově se však vyšplhají na více než tři miliardy, jelikož se zprovozněním strojů Smartwings počítá až od dubna 2021. Nelze však vyloučit, že se „Maxy“ vrátí do vzduchu dříve. Smartwings každopádně měl mít nyní již 21 těchto letadel, nebýt tedy jejich uzemnění.

Letečtí přepravci však kromě škod způsobených odstávkou boeingů nyní vyčíslují i ty plynoucí z omezení provozu, k němuž dochází v důsledku šíření nákazy koronavirem. Jistým vodítkem jim je situace v době šíření nákazy virem SARS v letech 2002 až 2003. Mezi listopadem 2002 a březnem 2003, kdy šíření nákazy SARS gradovalo, se například akcie evropských aerolinek propadly o dvacet až padesát procent. Do července 2003 se ale tyto akcie opět zotavily. Přitom částečně se na jejich tehdejším poklesu podílela také invaze amerických vojsk do Iráku, k níž došlo v březnu 2003.

V letošním roce jsou zatím propady akcií leteckých přepravců poměrně mírně. Z evropských se nejvíce propadají akcie Lufthansy a Air France-KLM, které od začátku roku ztrácí shodně zhruba čtrnáct procent. Jedná se přitom o evropské přepravce, kteří provozují nejvíce letů mezi starým kontinentem a Asií. Objem vnitroevropských letů poklesl během šíření nákazy SARS o 0,4 procenta pasažérokilometrů, což je celkem zanedbatelné číslo.

Pokud tedy nákaza koranvirem nenabude výrazně většího rozsahu než nákaza SARS, aerolinky situaci přečkají bez zásadní újmy.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom CZECH FUND. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře