#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Apple Pay. Mnoho povyku pro nic?

15. března 2019
Apple Pay dobývá Česko. Aspoň podle novinových titulků. Může nová platební metoda změnit nákupní návyky Čechů, nebo jde jen o přifouknutou mediální bublinu? Na to se ptal Ondřej Tůma z Peníze.cz.

Když se 19. února v Česku spouštěla služba Apple Pay, začaly se tuzemské banky, fintechy a e-shopy předhánět v informování o tom, kdo dřív a v jaké míře umožnil vlastníkům mobilu nebo hodinek s nakousnutým jablkem ve znaku novou platební metodu využít. Od té doby si už Apple Pay ve svých zařízeních v Česku aktivovalo zhruba 200 tisíc lidí. Google Pay, podobná služba pro majitele telefonů s operačním systémem Android, která je u nás na trhu od konce roku 2017, takový úspěch zdaleka neslavila. Proč? Mediální síla Applu je obrovská a nadstandardní je i kupní síla jeho uživatelů, nebo chcete-li fanoušků. Proto je Apple Pay atraktivní i pro obchodníky.

Lukáš Kovanda

Když v listopadu 2017 startoval v Česku Google Pay došlo podle Google Trends k jistému nárůstu ve vyhledávání příslušného výrazu. Zdaleka se to však nedá poměřovat s nárůstem „trendovosti“ výrazu Apple Pay letos v únoru, ten byl osminásobný. To znamená několik věcí. Zaprvé, produkty Applu využívá větší podíl příjmově nadprůměrně situovaných Čechů (stačí ostatně porovnat cenu iPhonu s běžným „androidem“). Tito lidé také víc sledují aktuální trendy a novoty. Protože se jim to vyplatí. Jejich čas je totiž dražší, a časová úspora spojená například s využitím nové metody placení je pro ně tedy výnosnější.

Zadruhé, Apple Pay měl výhodu, že na českém trhu startuje o patnáct měsíců později než Google Pay. Za tu dobu se moderní technologie a povědomí o nich u veřejnosti opět o něco rozšířily. Zatřetí, a zejména, všechno kolem Apple je předmětem až nepochopitelného zájmu médií. Když se třeba uvádí nový model iPhonu, televize CNBC tomu věnuje prakticky celý den vysílání. A v Česku to není jiné. Apple je prostě ikona doby. Ale pozor, nebude jí navždy. Vždyť je to „jen“ něco málo přes dvacet let, co rozhořčený dav fanoušků-jablíčkářů bučel na Steva Jobse, když oznamoval partnerství s nenáviděným Microsoftem (jehož Windows 95, ruku na srdce, se „hodně inspirovaly“ applovským operačním systémem). I díky Microsoftu ovšem kolabující Apple tehdy utekl hrobníkovi z lopaty.

Vyšlo na Peníze.cz.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře