#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Apple padá jako hruška, Trump zjišťuje, že se střelil do nohy, a Čína slaví

4. ledna 2019

Apple těžce krvácí. Ikonická společnost ztratila od začátku října 452 miliard dolarů ze své tržní hodnoty. V přepočtu odpovídá tato suma částce přesahující deset bilionů korun. Je to tedy zhruba dvojnásobek ročního hrubého domácího produktu České republiky.

Včera společnost zažila svůj nejhorší burzovní den za celé období od ledna 2013. Cena akcií Applu se zbortila o takřka deset procent. Bezprostředním důvodem je snížení odhadu tržeb, zejména kvůli poklesu za čínský trh. Zatímco ještě před dvěma měsíci byl Apple nejhodnotnější americkou burzovně obchodovanou společností, po včerejšku se dále propadl, až na čtvrté místo. Hodnotnější než Apple jsou nyní Microsoft, Amazon i Alphabet, mateřská společnost Googlu.

Skutečnost, že Apple se propadá rychleji než jiní američtí technologičtí giganti, signalizuje jedno. Apple je na probíhající obchodní válku mezi Washingtonem a Pekingem citlivější než ostatní velké IT společnosti. Ale proč?

Klíčový ukazatel čínských akcií, šanghajský kompozitní index, za poslední rok spadl o více než 25 procent. Obchodní válka pochopitelně na optimismu investorům v Číně nepřidává, neboť vyšší cla, kterým čínští vývozci čelí v USA, se neblaze promítají do jejich ziskovosti i do ziskovosti na ně navázaných firem. Zhoršující se vyhlídky čínské podnikové sféry se pak projevují propadem akciového trhu. Ten nahlodává spotřebitelskou náladu Číňanů, neboť pro řadu z nich je akciové investování klíčovým prostředkem tvorby celoživotních úspor. Úrokové sazby jsou totiž v zemi nízké, systém sociálního zabezpečení pak notně proděravělý.

Zhoršení spotřebitelské nálady kromě jiného zvyšuje citlivost na cenovou úroveň spotřebního zboží. Apple, jak známo, používá strategii vysokých cen svých výrobků, které se pak snaží „opodstatnit“ umným marketingem. Jenže nyní se zdá, že ani pověstný applovský marketing už není dostatečně silný na to, aby při zhoršující se náladě čínského spotřebitele udržel jeho poptávku na uspokojivé úrovni. Výsledkem je právě to, že tržby za prodej iPhonů budou za první fiskální období, které zahrnuje klíčovou vánoční sezonu, nižší, než firma dosud předpokládala. Prognóza nyní počítá s 84 miliardami dolarů místo dosavadního odhadu v pásmu od 89 do 93 miliard.

Takže ano, obchodní válka Applu jistě nesvědčí. Jeho cenová politika jej však činí na důsledky obchodní války citlivějším než jiné společnosti.

Apple je ovšem Apple – je to symbol. Stal se jím právě i díky svému jedinečnému marketingu. Pád jeho akcií zesiluje tlak na amerického prezidenta Donalda Trumpa. Do akcií Applu investuje i americká střední třída, mnohdy Trumpovi voliči. Prezident, pokud chce být v roce 2020 znovuzvolen, nad tím jen tak mávnout rukou nemůže.

S každým dalším propadem amerických akcií – a zvláště ikon typu Applu – se Trumpův čínský protějšek, prezident Si Ťin-pching ocitá ve stále komfortnější pozici. Čína a její trhy sice kvůli obchodní válce slábnou výrazněji než Spojené státy. Jenže čínský prezident je autokrat… Všečínské shromáždění lidových zástupců (tedy čínský parlament) mu loni zrušilo mandátní omezení, takže může vládnout třeba doživotně. Proti tomu Trumpovi zbývají ubohé dva roky. Už letos vlastně zahájí – musí zahájit – volební kampaň. Čekal zřejmě, že Čína vyměkne. Nyní hraje čas pro Si Ťin-pchinga. Ten ví, že Trump si trvalejší krvácení burz dovolit nemůže, protože by tím ztratil rozhodující část svých voličů.

Trump se ocitá ve složité situaci. Může snadno shledat, že nejlepším způsobem, jak z ní cen, je z obchodního válčení vycouvat. Pokud možno bez ztráty tváře, pochopitelně. Si Ťin-pching, pokud mu to pálí, může jistě nechat Trumpa vycouvat bez ztráty tváře. Zákulisně si však za to samozřejmě o něco řekne. Čína se ocitá v hratelné pozici a každý další problém amerických akcií tuto její pozici jen upevní.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře