#Lukáš Kovanda, Ph. D.

Akcie Boeingu padají, ale zatím ne fatálně. Pomáhá jim postoj amerického Úřadu pro letectví a do jisté míry také samotného prezidenta Trumpa

13. března 2019

Akcie výrobce letadel Boeing dosáhly svého historického cenového maxima letos 1. března, kdy obchodování uzavřely na cenové úrovni více než 440 dolarů za akcii. Od té doby se propadají, v letošním týdnu pak zvláště znatelně. Včera uzavíraly na cenové úrovni zhruba 375 dolarů za akcii. To ale je stále více, než kolik akcie Boeingu stála prakticky po celá dlouhá desetiletí, po něž se s titulem na burze obchoduje.

Z dlouhodobého hlediska tak zatím nelze hovořit o fatálním pádu akcií Boeingu. Do značné míry jej v těžké době podporuje přístup zejména amerického Federálního úřadu pro letectví, který argumentuje, že neexistují důkazy o systémovém propojení loňské a letošní fatální nehody Boeingu 737 MAX 8. Úřad zastává sice čistě rozumově celkem pochopitelnou pozici, podle níž bez důkazu nelze k věci přistupovat na základě presumpce viny, ovšem úřady pro letectví v mnoha jiných zemích, včetně Evropské unie, už nařídily uzemnění dotčeného typu letadla. To je zase postoj pochopitelný z emocionálního hlediska. Příslušné úřady zkrátka nechtějí riskovat další lidské životy a také se obávají, aby při případné třetí nehodě daného typu letadla nebyly nařčeny z osudové pasivity.

Pasivitu naopak mnozí američtí politici a novináři už nyní vytýkají Trumpově administrativě, zejména ministerstvu dopravy. Sám americký prezident se za Boeing přímo nepostavil, nepodnikl však ani kroky, které by Boeingu nějak výrazně reputačně uškodily. Kritizoval spíše obecně přístup ke konstrukci nejmodernějších letadel, který je podle něj už až příliš komplexní. Prezident, zdá se, nechce prohlubovat propad akcií Boeingu, který patří mezi symboly celé americké ekonomiky, a vlastně celé Ameriky, kterou Trump chce – jak zní jeho známý slogan – „učinit opět skvělou“. Zároveň ale americký prezident zjevně cítí, že pokud by se za výrobce letadel otevřeně postavil, může mu to v případě případné třetí nehody v dohledné době v krajním případě vzít šanci na znovuzvolení prezidentem v příštím roce. Pokud je závada Boeingu 737 MAX 8 opravdu systémové povahy, nelze přitom další fatální nehodu už v nadcházejících měsících rozhodně vyloučit.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace.

Více o mně

Odebírejte ekonomické komentáře